רסטורציה - Restoration

רסטורציה, חידוש ורענון צבע לסרטים ישנים שעברו המרה דיגיטלית

Restoration, Colorgrading and editingpicture and sound to improve image quality resolution. (super 8 to 4K)!

בדומה לציור עתיק, שצבעיו דהו והפכו חיוורים ואפורים ומלאי פגמים לאחר חשיפה ארוכת שנים למפגעי מזג האויר, כך גם סרט פילם ישן, בפורמט עדין כמו סופר 8, מאבד את איכותו ומגיע למצב הדורש לא רק המרה לפורמט דיגיטלי אלא גם הפקה מחודשת של הצבע המקורי שנמצא עמוק בתוך שכבות החלודה הדהויה. את זה ניתן לעשות בדומה לעבודה על הציור, לאט ובעדינות, פריים אחרי פריים, לנקות ליכלוכים וחריצים, ולהחזיר את הבלאנס המקורי של הצבע - לתת לדמויות את המירקם הנכון של האור והצבע כפי שהיה פעם לפני שנים, ואף לתקן טעויות בצילום המקורי.

בסרטון מודגם ההבדל בין הסרט במצב המקורי של הדגימה הדיגיטלית לבין השחזור של הצבעים והעלאת הרזולוציה ל4K.

והנה ציטוט ממכתבו של מנהל ארכיון הסרטים של אוניברסיטת תל אביב:

"ההעברה המרשימה והקפדנית לפורמט דיגיטלי נדמית ככמעט בלתי אפשרית בהתחשב בעובדה שהמקור הוא סרט פילם ב-8 מ"מ.

מדובר במלאכת מחשבת של שחזור המדגישה את החזון היצירתי המקורי מתוך תשומת לב לפרטים הקטנים ביותר. "

בברכה,

אבישי קרשין,

מנהל ארכיון הסרטים

בית הספר לקולנוע וטלויזיה | הפקולטה לאומנויות

אוניברסיטת תל-אביב

טל: 03-6409513 | פקס: 03-6405533

avishaikr@tauex.tau.ac.il

"גוף זר" סרטה של רחל מיכאלי בכיכובה של מונה זילברשטיין ז"ל הופק בסופר 8 והומר לדיגיטל. תיקוני הצבע שיחזרו את הצבעים המקוריים ואף שיפרו אותם מעבר למה שהיה במקור.

Super 8 film that was converted to digital, had to be colorgraded to reveal the original colors, and improve them.

לצלם את מונה זילברשטיין

חגי שריר צילם את מונה זילברשטיין בתור סטודנט צעיר בחוג לקולנוע לסרט הקצר "גוף זר". 35 שנה אחר כך כעורך צבע ורסטורטור- הציל את הסרט. במאמר הוא מספר איך עשה זאת:

1985

הייתי אז סטודנט בחוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב. כשרחל מיכאלי, אז סטודנטית בשנה א' בחוג, אמרה שהיא מביימת סרט קצר עם מונה זילברשטיין וביקשה ממני להיות הצלם - הסכמתי מיד. מונה היתה בעיני לא פחות מאלילה. שחקנית הקולנוע היחידה בארץ שאפשר היה לומר עליה שהיא סוג של בריג'יט בארדו.

ניגשתי לסרט בחרדת קודש. גם כי אני אמור לצלם "אגדה חיה", וגם כי באותם ימים, כל דקת צילום נעשתה בחיל ורעדה. לא היה עוד מוניטור ואי אפשר היה לבדוק באותו הרגע, אם מתקבל הצילום והאור המבוקש. הייתי צריך לבדוק אלף פעמים לפני כל "אקשן" שאף פנס לא יחרוג מהיחס הנכון, שהתאורה מתאימה לסצנת בוקר או לילה ושהיא תשקף את התחושות של הדמויות, ואז לחכות במתח 3 שבועות עד שהצילומים היו חוזרים מפיתוח בחו"ל, בתקווה שקיבלנו את מה שהתכוונו. לשמחתי ולרווחתי, התוצאות שהגיעו מהמעבדה עמדו בציפיות, מעל ומעבר למקובל בצילום בפורמט 8 מ"מ איתו צילמנו אז בשנה א'.

מונה הגיעה לסט הצילומים אחרי שלא שיחקה בסרטים שנים, בתקופה טובה של גמילה. היא היתה חברותית, פתוחה ומצחיקה, והודתה בחוסר בטחון להיפגש שוב עם המצלמה אחרי כל השנים וכל מה שעברה. היא באה לכל יום צילומים בשמחה, עם מוטיבציה ואהבה למצלמה, וכצלם עשיתי מה שיכולתי לחזק את תחושת המוגנות והבטחון שלה. כל כך עצוב וכואב היה להתבשר על מותה, אחרי שראינו באיזה תקווה ואנרגיות טובות היא חוזרת לחיים ולקולנוע.

2020

35 שנה חלפו. מה שנשאר מהסרט היה צל חיוור של מה שצולם במקור. הצבעים דהו כמעט לגמרי, והוא התחיל להעלות עובש. סרט 8 מ"מ מלכתחילה מצולם ברזולוציה נמוכה ומגורענת מאד, ומייצר תמונה לא יציבה וקופצנית. בנוסף, אין נגטיב לסרט שמפותח בפורמט הזה. המקור הוא בעצם העותק היחיד, ובכל פעם שהוא הוקרן באותן שנים, הוא נשחק ונשרט יותר ויותר.

רחל ואני ניגשנו לבדוק בדאגה רבה, האם יש סיכוי להציל את הסרט. נעשו בעבר כמה נסיונות דיגיטציה לפילם, אבל רק לאחר עבודת הדיגיטציה המוקפדת של שי דרורי, הרגשנו שיש בסיס עם מה להתחיל. כשצפיתי בסרט כיום בעיניים של עורך צבע, שמחתי לגלות שאני לא צריך לגעת ולשדרג את עבודתי כצלם בסרט, ושאני יכול להתמקד בעבודת הרסטורציה והשיקום שהיתה מפרכת ומאתגרת בפני עצמה.

עבודת הרסטורציה נמשכה חודשים. הייתי צריך לעבוד פריים אחר פריים ולהחזיר לחיים את מה שהיה שם ונעלם. להחזיר קודם כל את צבע העור הטבעי של השחקנים, להעלים לכלוכים והפרעות, לייצב את התמונה שלא תקפוץ, למצוא פתרונות יצירתיים איך לחזק את החדות מבלי לאבד את הפרטים והרזולוציה, ואיך להחזיר את הפרטים בלי לאבד את החדות. הסרט נמצא ביוטיוב לצפייה בפורמט Full HD, במקביל המשכתי לבדוק איך לאפשר חוויית צפייה מיטבית על מסכים גדולים ועותק בפורמט K4 של הסרט שיצרתי, מופקד בארכיון הסרטים הישראלי בסינמטק ירושלים.

תהליך הדיגיטציה דורש ציוד ייחודי


יש מקרים קשים...


זכרונות מפעם..


My da vinci speed editor

Screen calibration for accuracy

My tangent controller